Fake it ‘till you make it

Deze week kwam ik opvallend vaak “fake” tegen in de berichtgeving. Het onderwerp nepnieuws leeft duidelijk in de media. Ik schreef al eerder dat ik zelf zoekend ben naar een manier om met mijn website meer mensen te bereiken. Wat betekent dit voor de berichten die ik op mijn website wil plaatsen? Moet ik mee in de hype van het nepnieuws? Laten we eerst eens wat voorbeelden bekijken van berichten die ik las over nepnieuws, voor ik een antwoord geef op die vraag.

Nepnieuws in de media

Om te beginnen: er komt misschien een vervolg op de film The Social Network met als onderwerp “fake news” en het Cambridge Analytica-debacle. “I know a lot more about Facebook in 2005 than I do in 2018, but I know enough to know that there should be a sequel”, aldus Sorkin de scenarioschrijver van ‘The Social Network’. “A lot of very interesting, dramatic stuff has happened since the movie ends with settling the lawsuit from the Winklevoss Twins and Eduardo Saverin.

In de nieuwsbrief van Het Genootschap Onze taal las ik over een Franstalige Instagram-comedian die zichzelf Mr. Boris Becker noemt. Hij maakt filmpjes waarin hij mensen in het Engels aanspreekt. Dat leidt vaak tot een Babylonische spraakverwarring. Er schuilt namelijk een addertje onder het gras: Mr. Boris Becker spreekt nep-Engels. De boef.

 

En ook Rambam maakte een interessante uitzending met nepnieuws in de hoofdrol. De uitzending zoomde in op influencers. Vooral het stukje van acteur Elindo Avastia vond ik briljant. “Wat drink je eigenlijk? Dit? Oh dit is een fake energiedrankje. Van het tv-programma Rambam. Fake? Hoezo fake? Nou, het is fake! Fake!”

Fake is nep en nep is net echt

In al deze gevallen was het gezegde ‘Fake it ‘till you make it’ passend. Dat hele ‘fake news’-gebeuren heeft ook Trump geen windeieren gelegd. Sterker nog, hij heeft zijn hele brand daar omheen gebouwd. Als het nieuws is waar hij het niet mee eens is, dan is het nep en wanneer hij zijn mening wil doordrukken, dan vindt hij nep-sympathisanten.

 

De uitzending van Rambam legt een beetje bloot hoe Instagram- en YouTube-influencers worden gemotiveerd om reclame te maken voor producten waarvan ze niets weten, maar wel geld voor krijgen. Het is een beroep en niet een bijkomstigheid van hun online aanwezigheid. Het is in veel gevallen niet zo dat iemand naast zijn beroep ook actief is om online te netwerken en dus zijn voorkeuren deelt met zijn netwerk. Ik noem het daarom liever Instascam. Dit gaat trouwens ook op voor andere sociale netwerken, zoals Facebook. Het hele verdienmodel en de waarde van Facebook is gebaseerd op aannames, op cijfers die zijn verdraaid en mensen die zich anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.

 

Mr. Boris Becker is ook een Insta-ster. Ik moet zeggen dat ik zijn dansmoves beter vind dan zijn grapjes. En bovendien heb ik niet gezien dat mensen er nu echt intrapten. Wel dat iemand hem serieus probeert te helpen en dat anderen vooral verbaasd zijn over zijn heftigheid en taalgebruik. Wat me ook opviel was dat sommigen echt boos werden en er geen moment was waarop ze er de grap van inzagen.

Moet ik mee met de hype van het nepnieuws?

Het is niet mijn bedoeling sociale media of socialmediagebruikers te beledigen. Ik ben alleen kritisch over het nut van sociale media, zeker als marketingtool. Hierover schreef ik al eerder een blog. Het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat ik nepnieuws ga inzetten om meer mensen met mijn berichten te bereiken. Tenminste… ik verspreid geen nepnieuws, maar je wijzen op fake news en daarbij kanttekeningen plaatsen, vind ik wel leuk.

 

Ook interessant:

Beveiligd: Het Anglo-Amerikaanse vermogensrecht

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Lees verder...

Een powerpointpresentatie geven in het Engels: waar moet je op letten?

We kennen allemaal de powerpointpresentatie die slaapverwekkend zijn en waarbij de luisteraars liever met hun telefoon spelen dan oplettend naar het verhaal te luisteren. Zeker…

Lees verder...

Hoe maak je een ondersteunende powerpointpresentatie?

Voor veel professionals is het geven van een presentatie een terugkerende activiteit. Toch is iedere presentatie weer anders en zijn er verschillende manieren om een…

Lees verder...

Voorstellen: hoe maak je een memorabele indruk?

Hoe stel jij jezelf voor aan gesprekspartners? Wat vertel je precies? Houd je daarbij rekening met de indruk die je op anderen achterlaat? En welke…

Lees verder...

Nuanceverschillen door de keuze van de werkwoordsvorm

De Engelse grammatica is simpelweg onder te verdelen in drie varianten: de tegenwoordige tijd, de verleden tijd en de toekomende tijd. Alle werkwoordsvormen zijn hier…

Lees verder...

Wanneer gebruik je de apostrof-s?

In een eerder blog Verwijzen naar de verleden tijd noemde ik al dat de grammatica in het Engels soms net een tikkeltje afwijkt van het…

Lees verder...

Kun je het niet zeggen, zing het dan!

We kunnen ons allemaal de rijtjes nog wel herinneren die we op de middelbare school moesten leren om een vreemde taal onder de knie te…

Lees verder...

Verwijzen naar de verleden tijd

Een van de grootste verschillen tussen het Engels en het Nederlands is het gebruik van de verleden tijd. Waar we als Nederlanders gewend zijn om…

Lees verder...

Verbeter je uitspraak door een gesprek met jezelf

Mompel je ook weleens iets in jezelf? Voer je weleens hele gesprekken met iemand in gedachten? Bijna iedereen is weleens met zichzelf in gesprek. Voordat…

Lees verder...

‘Jurisprudence’ is niet hetzelfde als ‘jurisprudentie’

Dat een leek de Engelse term ‘jurisprudence’ al snel zal vertalen als ‘jurisprudentie’, is niet gek. De woorden lijken sprekend op elkaar. Maar pas op:…

Lees verder...
Geplaatst in: