Skip to content

Online marketing: het roer moet om

Als ik een blog opzet, laat ik me vaak inspireren door de verschillende nieuwsbrieven die ik in mijn mailbox vind, door actualiteiten die spelen of door mijn eigen ervaringen. Soms lees ik iets, dat direct mijn aandacht trekt. Vandaag was dat een artikel over marketing van Charlotte Meindersma en een aantal gerelateerde artikelen in deze categorie.

Online marketing volgens Aartjan van Erkel

Charlotte volg ik al veel langer. Ze is een gerenommeerd jurist en in de loop van de jaren een ster geworden in het online aantrekken van klanten. Ze wordt daarom ook wel gezien als de marketinggoeroe van de juristen. In het blogbericht dat ik las, schrijft ze over het boek ‘Maak ze gek!’ van Aartjan van Erkel. Aartjan van Erkel heeft als marketingspecialist twee boeken geschreven en beschrijft in zijn boeken de strategie om de aandacht van je klant te trekken en te houden. Charlotte beschrijft in de blog wat zij zo opvallend vond aan het laatste boek van Aartjan.

 

Charlotte leerde mij al in eerdere blogs dat het belangrijk is om te bloggen. Zelf heb ik daar niet het geduld voor, maar gelukkig kan ik fijn samenwerken met CopyRobin. Dit contentbureau koppelde mij aan contentstrateeg en copywriter Marianne van de Werken en samen creëren we al geruime tijd verschillende blogs. Ook Marianne heeft een link met Aartjan van Erkel: ze interviewde hem een tijd geleden over zijn drive om te gaan ondernemen en ze kreeg een inkijkje in zijn persoonlijke marketing, waarbij hij waardevolle tips gaf voor andere ondernemers.

Doe anders dan anderen

Een van de tips die Aartjan in het interview gaf, was om eerst een product te verkopen voordat je het gaat maken. “Dat is eigenlijk de goedkoopste vorm van marktonderzoek die je kunt gebruiken. Dan weet je gewoon dat er markt voor is.”

 

Wat voor mij echter de doorslag gaf om vandaag een blog over het onderwerp marketing te schrijven, waren niet zozeer de artikelen over Aartjan van Erkel, maar was een artikel over een advocaat die het helemaal anders aanpakt. In het artikel ‘Meet Ms. Got Proof, the Lebron James of the Legal World’ schetst Anna Dorn de manier waarop advocaat Nicole Fegan omgaat met marketing. Nicole vertelt Anna in een telefonisch interview dat ze nooit aan netwerken doet. “An attorney myself,” schrijft Anna. “I’ve always found ‘networking’ unnatural and uncomfortable, particularly when other lawyers are involved, most of whom are conservative white men — not my ideal audience. (…) “I just do Instagram marketing,” Fegan tells me on her client-outreach strategy.”

Vanaf nu ga ook ik het anders doen

Ook ik probeer al een tijdje een aanpak te vinden om online zichtbaar te zijn en nieuwe klanten aan me te verbinden. Artikelen over dit onderwerp vind ik daarom erg interessant en ik ben niet vies van een vernieuwende en verrassende aanpak. Op dit moment krijg ik klanten via online platforms, via het netwerken op sociale media en een deel van mijn klanten vindt hun weg naar me via bureaus. Soms plaats je een advertentie zoals je dat vroeger in de supermarkt deed en een andere keer kom je in contact met nieuwe klanten via je vrienden of je collega’s. Maar via mijn eigen website lijkt het me maar niet te lukken om geïnteresseerden te bereiken. En daar moet verandering in komen.

Het nut van regelmatig een blogbericht plaatsen zie ik inmiddels wel in. Zeker nu ik meer een idee heb van wat ik probeer over te brengen. Het nut van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is me ook duidelijk en hoewel ik het toepas, is het voor mij niet belangrijk wat Google er allemaal van vindt. Sterker nog, ik denk dat Google te veel onze online cultuur bepaalt. Niet alleen Google overigens. Lees hier een kritisch artikel over online bezoekers.

De eerste webinar Legal English start in 2019

Voor 2019 gaan we in ieder geval verder op de ingeslagen weg en zullen we nog veel interessante blogs plaatsen. Om maar meteen een nieuwe weg te bewandelen, nemen we bovendien de tip van Aartjan ter harte en eind februari verschijnt onze eerste echte webinar Legal English les 1. De details hierover volgen nog.

 

Wil je niets missen van onze vernieuwde aanpak en wil je bovendien meer informatie over de webinar? Geef je dan op via het contactformulier of stuur een mail naar hallo@christinekhan.nl.

 

Ook interessant:

You’re dismissed!

Krijg je ook zo’n vervelend gevoel na het lezen van deze titel? Ontslag – of wel dismissal – is nu eenmaal geen fijn onderwerp voor…

Lees verder...

Kidfluencers: kinderarbeid of spelenderwijs geld verdienen?

Als we denken aan kinderarbeid, verschijnt al snel het beeld van kinderen in ontwikkelingslanden met zware zakken op hun hoofd. Of fabrieken vol kinderen die…

Lees verder...

De arbeidsconstructies binnen het Engelse arbeidsrecht

In de vorige blog beschreven we de juridische constructies voor arbeid zoals we die in Nederland kennen. Zoals we al aangaven, kent het Engelse recht…

Lees verder...

Juridische constructies voor het verrichten van arbeid

Bouwvakker, advocaat, accountant, grafisch vormgever: net zoals we verschillende beroepen kennen, bestaan er juridisch gezien ook verschillende constructies voor het verrichten van arbeid. Gelukkig zijn…

Lees verder...

De eigenaardigheden van een taal beheersen

De Zuid-Koreaanse Vinnie Ko beschreef in zijn boek ‘Met hartelijke groente’ hoe hij als Koreaan naar het Nederlands kijkt. In een van de columns in…

Lees verder...

Waarom Google Translate geen goed hulpmiddel is bij het vertalen van juridische teksten

Tijdens mijn lessen hoor ik heel vaak dat mensen genoegen nemen met de resultaten die Google Translate geeft als ze op zoek zijn naar een…

Lees verder...

Hoe dan? Juridisch communiceren op B1-niveau

In november 2018 lazen we verschillende berichten in de media waarin men sprak over het begrijpelijker maken van uitspraken van rechters. Zo schreef de Volkskrant…

Lees verder...

Fake it ‘till you make it

Deze week kwam ik opvallend vaak “fake” tegen in de berichtgeving. Het onderwerp nepnieuws leeft duidelijk in de media. Ik schreef al eerder dat ik…

Lees verder...

Online marketing: het roer moet om

Als ik een blog opzet, laat ik me vaak inspireren door de verschillende nieuwsbrieven die ik in mijn mailbox vind, door actualiteiten die spelen of…

Lees verder...

Angst: de overeenkomst tussen goede voornemens en het leren van een nieuwe taal

Het nieuwe jaar is al volop in gang. Ik heb al behoorlijk wat goede voornemens voorbij horen komen, zoals Januhairy, dry January, Veganuary (hoe spreek…

Lees verder...
Geplaatst in:
Scroll To Top