Online marketing: het roer moet om

Als ik een blog opzet, laat ik me vaak inspireren door de verschillende nieuwsbrieven die ik in mijn mailbox vind, door actualiteiten die spelen of door mijn eigen ervaringen. Soms lees ik iets, dat direct mijn aandacht trekt. Vandaag was dat een artikel over marketing van Charlotte Meindersma en een aantal gerelateerde artikelen in deze categorie.

Online marketing volgens Aartjan van Erkel

Charlotte volg ik al veel langer. Ze is een gerenommeerd jurist en in de loop van de jaren een ster geworden in het online aantrekken van klanten. Ze wordt daarom ook wel gezien als de marketinggoeroe van de juristen. In het blogbericht dat ik las, schrijft ze over het boek ‘Maak ze gek!’ van Aartjan van Erkel. Aartjan van Erkel heeft als marketingspecialist twee boeken geschreven en beschrijft in zijn boeken de strategie om de aandacht van je klant te trekken en te houden. Charlotte beschrijft in de blog wat zij zo opvallend vond aan het laatste boek van Aartjan.

 

Charlotte leerde mij al in eerdere blogs dat het belangrijk is om te bloggen. Zelf heb ik daar niet het geduld voor, maar gelukkig kan ik fijn samenwerken met CopyRobin. Dit contentbureau koppelde mij aan contentstrateeg en copywriter Marianne van de Werken en samen creëren we al geruime tijd verschillende blogs. Ook Marianne heeft een link met Aartjan van Erkel: ze interviewde hem een tijd geleden over zijn drive om te gaan ondernemen en ze kreeg een inkijkje in zijn persoonlijke marketing, waarbij hij waardevolle tips gaf voor andere ondernemers.

Doe anders dan anderen

Een van de tips die Aartjan in het interview gaf, was om eerst een product te verkopen voordat je het gaat maken. “Dat is eigenlijk de goedkoopste vorm van marktonderzoek die je kunt gebruiken. Dan weet je gewoon dat er markt voor is.”

 

Wat voor mij echter de doorslag gaf om vandaag een blog over het onderwerp marketing te schrijven, waren niet zozeer de artikelen over Aartjan van Erkel, maar was een artikel over een advocaat die het helemaal anders aanpakt. In het artikel ‘Meet Ms. Got Proof, the Lebron James of the Legal World’ schetst Anna Dorn de manier waarop advocaat Nicole Fegan omgaat met marketing. Nicole vertelt Anna in een telefonisch interview dat ze nooit aan netwerken doet. “An attorney myself,” schrijft Anna. “I’ve always found ‘networking’ unnatural and uncomfortable, particularly when other lawyers are involved, most of whom are conservative white men — not my ideal audience. (…) “I just do Instagram marketing,” Fegan tells me on her client-outreach strategy.”

Vanaf nu ga ook ik het anders doen

Ook ik probeer al een tijdje een aanpak te vinden om online zichtbaar te zijn en nieuwe klanten aan me te verbinden. Artikelen over dit onderwerp vind ik daarom erg interessant en ik ben niet vies van een vernieuwende en verrassende aanpak. Op dit moment krijg ik klanten via online platforms, via het netwerken op sociale media en een deel van mijn klanten vindt hun weg naar me via bureaus. Soms plaats je een advertentie zoals je dat vroeger in de supermarkt deed en een andere keer kom je in contact met nieuwe klanten via je vrienden of je collega’s. Maar via mijn eigen website lijkt het me maar niet te lukken om geïnteresseerden te bereiken. En daar moet verandering in komen.

Het nut van regelmatig een blogbericht plaatsen zie ik inmiddels wel in. Zeker nu ik meer een idee heb van wat ik probeer over te brengen. Het nut van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is me ook duidelijk en hoewel ik het toepas, is het voor mij niet belangrijk wat Google er allemaal van vindt. Sterker nog, ik denk dat Google te veel onze online cultuur bepaalt. Niet alleen Google overigens. Lees hier een kritisch artikel over online bezoekers.

De eerste webinar Legal English start in 2019

Voor 2019 gaan we in ieder geval verder op de ingeslagen weg en zullen we nog veel interessante blogs plaatsen. Om maar meteen een nieuwe weg te bewandelen, nemen we bovendien de tip van Aartjan ter harte en eind februari verschijnt onze eerste echte webinar Legal English les 1. De details hierover volgen nog.

 

Wil je niets missen van onze vernieuwde aanpak en wil je bovendien meer informatie over de webinar? Geef je dan op via het contactformulier of stuur een mail naar hallo@christinekhan.nl.

 

Ook interessant:

Beveiligd: Het Anglo-Amerikaanse vermogensrecht

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Lees verder...

Een powerpointpresentatie geven in het Engels: waar moet je op letten?

We kennen allemaal de powerpointpresentatie die slaapverwekkend zijn en waarbij de luisteraars liever met hun telefoon spelen dan oplettend naar het verhaal te luisteren. Zeker…

Lees verder...

Hoe maak je een ondersteunende powerpointpresentatie?

Voor veel professionals is het geven van een presentatie een terugkerende activiteit. Toch is iedere presentatie weer anders en zijn er verschillende manieren om een…

Lees verder...

Voorstellen: hoe maak je een memorabele indruk?

Hoe stel jij jezelf voor aan gesprekspartners? Wat vertel je precies? Houd je daarbij rekening met de indruk die je op anderen achterlaat? En welke…

Lees verder...

Nuanceverschillen door de keuze van de werkwoordsvorm

De Engelse grammatica is simpelweg onder te verdelen in drie varianten: de tegenwoordige tijd, de verleden tijd en de toekomende tijd. Alle werkwoordsvormen zijn hier…

Lees verder...

Wanneer gebruik je de apostrof-s?

In een eerder blog Verwijzen naar de verleden tijd noemde ik al dat de grammatica in het Engels soms net een tikkeltje afwijkt van het…

Lees verder...

Kun je het niet zeggen, zing het dan!

We kunnen ons allemaal de rijtjes nog wel herinneren die we op de middelbare school moesten leren om een vreemde taal onder de knie te…

Lees verder...

Verwijzen naar de verleden tijd

Een van de grootste verschillen tussen het Engels en het Nederlands is het gebruik van de verleden tijd. Waar we als Nederlanders gewend zijn om…

Lees verder...

Verbeter je uitspraak door een gesprek met jezelf

Mompel je ook weleens iets in jezelf? Voer je weleens hele gesprekken met iemand in gedachten? Bijna iedereen is weleens met zichzelf in gesprek. Voordat…

Lees verder...

‘Jurisprudence’ is niet hetzelfde als ‘jurisprudentie’

Dat een leek de Engelse term ‘jurisprudence’ al snel zal vertalen als ‘jurisprudentie’, is niet gek. De woorden lijken sprekend op elkaar. Maar pas op:…

Lees verder...
Geplaatst in: